vrijdag 26 mei 2017

Dag 6 : Nathez - Vicksburg

We hebben heerlijk geslapen in ons mega king size bed. Om half zeven ben ik wakker en doe een rondje Facebook. Ook FaceTime ik even met mam. Met onze katjes gaat alles gelukkig goed. Had ook niet anders verwacht.
Dan gaan we ontbijten. Er zit een luxe ontbijt buffet bij. Met ei, aardappelen, worstjes, diverse ontbijtgranen en noem maar op. En niks plastic bordjes, nee normale borden en bestek. We ontmoeten de eerste Nederlanders van deze vakantie. Ook al aan het klagen dat er geen hagelslag is haha.
Na het ontbijt FaceTime ik nog even met Inge en zie ik Quinne even. Dan pakken we alles weer in, verzorgen ons en gaan weer verder.
We beginnen vandaag in het Natchez historic park. Hier staat Melrose house. Eens geen plantage huis maar een gewoon normaal huis dat het leven van de rijken in het zuiden laat zien in vroegere tijden. We hebben echter geen zin in een tour dus lopen een rondje om het huis en maken wat foto's.

Vanuit daar rijden we richting de Natchez park traceway. Deze 715 km lange weg gaat door drie staten : Missisippi, Alabama en Tennessee. Hij begint in Natchez en eindigt in Nashville. Het pad dat oorspronkelijk werd gebaand door bizons, indianen en pioniers, is sinds de jaren dertig hersteld door de National Park Service tot een prachtige toeristische route. In de vroege negentiende eeuw was het een drukke verkeersader voor pioniers, missionarissen en handelaren. Ook bootlui die hun schepen met de stroom mee de Mississippi af lieten drijven en hun spullen - inclusief de boot - in New Orléans verkochten, namen dit pad terug naar huis.
Bij het bord komen we twee motorrijders tegen waar we even mee vertellen. Zij gaan de hele weg rijden. Wij maar een stukje. We stoppen onderweg bij mount Locust. Hier ligt een oud plantage huis waar we een rondje omheen lopen. Er ligt in het bos ook een kleine slaven begraafplaats. Hier gaan we ook nog even kijken.

Ook stoppen we bij een kleine waterval en Rocky springs. Hier ligt een mooi kerkje en een begraafplaats in het bos met hele oude graven.

Na 66 mijlen gaan we van de traceway af en rijden we richting Vicksburg. Daar komen we rond kwart voor twee aan en gaan richting het military park. We halen bij het visitor center een kaart van het park en beginnen te rijden.
Het is een 16 mijl loop road met diverse punten om te stoppen. Het laat het gebied zien waar van 18 mei 1863 tot 4 juli 1863 gevochten werd in de American civil war battle of Vicksburg. Het park heeft 1325 historische monumenten en markers.

Ook hebben ze de boot USS Caïro opnieuw gebouwd. Deze kwam tot zinken in 1862 op de Yazoo rivier. De resten van de boot hebben ze in 1960 uit de rivier gehaald.

Op de begraafplaats liggen 18244 soldaten begraven waarvan er 12954 ongeïdentificeerd zijn. Flinke brok geschiedenis dus. We rijden er een dikke twee uur rond.
Dan gaan we lekker richting ons hotel. Vanavond slapen we in een Econolodge. Als we naar de kamer willen is de poetsploeg nog bezig met schoonmaken. Kunnen we meteen zien of het goed gebeurd. De kamer is in orde. Lekker weer een king size bed. Altijd goed.
Er moet natuurlijk gegeten worden. We komen vanavond uit bij 10th South rooftop bar & grill. We pakken de lift naar boven. Op het dak hebben we mooi uitzicht. Het is er vreselijk druk en we moeten even wachten tot een tafel vrij is. We nemen allebei een sandwich. Rob met pulled pork en ik met fried chicken. Met uitzicht op de Yazoo river smaken deze prima.

Na het eten lopen nog even door de hoofdstaat. Maar dat is maar vergaande glorie. Er staat wel nog een leuke boekenkast.

We stappen de auto weer in en rijden door Vicksburg. Er is een scenic route die we volgen. We komen nog langs een paar mooie huizen, de oude rechtbank en het station.

Tegen acht uur zijn we terug op de kamer. We hebben genoeg gezien vandaag. Rob kijkt nog wat tv en ik lees nog een paar hoofdstukken van m'n boek. Dan gaan we lekker douchen en slapen.